Chyba je kamarád! Když děti vědí, že chyba nevadí, dokáží lépe spolupracovat a nebojí se ozvat, když něco neznají

Chyby v dětech často vyvolávají silné emoce – stud, zklamání, frustraci nebo obavy z reakce okolí. Tyto pocity jsou přirozené, a právě proto je důležité s nimi pracovat otevřeně. V PED Academy věříme, že nestačí dětem říct „chyba nevadí“. Musíme jim také pomoci pochopit, co prožívají, a nabídnout bezpečný prostor, kde se naučí tyto emoce zvládat. 

Schopnost učit se z chyb je nesmírně důležitá. Nejúspěšnější lidé jsou totiž zároveň ti, kteří zažili nejvíce selhání. Vždy, když se spleteme, nebo když s úkolem, který před námi stojí, bojujeme, naše mozková aktivita roste. Nejdůležitější část procesu učení je ta, když stojíme před výzvou. Právě tehdy totiž mozek vytváří nová propojení. Vlastně bychom měli chtít, aby se děti při učení stále mýlily a měly potíže.

Důležité je sdílet s dětmi myšlenky, že se mohou naučit cokoliv, že problémy při učení jsou důležité a že k vyřešení úkolů můžeme přistupovat různými způsoby.
A právě toto v PED Academy děláme.

  • Chyba je náš kamarád, nehoníme se za pouhým testováním chyb.  
  • Když děti zjistí, že chyba nevadí, dokáží lépe spolupracovat, ozvou se, když neznají správnou odpověď, budují si sebevědomí a pocit, že studium zvládnou.
  • Učíme děti přijmout momenty, kdy se nedaří. Učení je pak baví, nejsou stresované. 

  • Je důležité, aby si děti uvědomily, že pokud jim něco nejde, nevadí, prostě se danou věc příště naučí jinak.  

  • Při učení by měla být zábava a ne stres, což je podstatou našich PED Games. Jsou to znalostní testy tak trochu jinak - plno zábavy, překonávání překážek a pocit, já to zvládl/la.

Jak mohou rodiče děti v práci s chybou podpořit?

  • Pokud dítě udělá chybu, podpořte ho v hledání správného řešení. 
  • Chovejte se tak, aby dítě vědělo, že chybovat je normální. 

  • Nikdy neříkejte dítěti, že něco nezvládne nebo že mu něco nepůjde.