Čtení rozvíjí empatii a kritické myšlení. To je v době internetu a umělé inteligence důležitější než kdykoli předtím

Čtení je celoživotní dovednost, která zlepšuje paměť, buduje bohatou slovní zásobu, je základ znalostí a dodává smysl hlubokému porozumění. Pomáhá nám dozvědět se více faktických informací nebo něčemu skutečně porozumět. Čtení ale vede nejen k získání informací - ve skutečnosti mění zapojení v mozku.

Rozvoj empatie a pohled z jiné perspektivy
Když čteme, na neurologické úrovni prožíváme totéž, co postavy. Když čteme beletrii, mozek aktivně simuluje vědomí jiného člověka, včetně těch, která bychom si jinak ani nedokázali představit, že bychom poznali. Umožňuje nám to na chvíli vyzkoušet, co to skutečně znamená být jiným člověkem. 

Být empatický znamená umět se vcítit do situace někoho jiného. Když jsme hluboce pohlceni příběhem, i když nesouhlasíme s některými myšlenkami, činy nebo slov postav, jsme nuceni zamyslet se. Tento typ praxe se přenáší do reálných životních situací. A často nám spojení s odlišným přesvědčením postav může pomoc v reálném životě. I když s autorem knihy nesouhlasíme, při čtení dáváme prostor vyslechnout (přečíst)  a zvážit alternativní úhly pohledu. A čtení o osobních zkušenostech může být spouštěčem ke změně našeho vlastního myšlení. 

Zlepšení kritického myšlení
Vzhledem k dostupnosti nejrůznějších informací na internetu se nabízí otázka: Proč je čtení tak důležité, když se vše dá vygooglit, zeptat se AI? Google i AI nám sice může poskytnout spoustu informací – někdy faktických a někdy ne, ale neřekne nám, jak myslet. Rozvíjení kritického myšlení je pro děti důležitější než kdy jindy. Kritické myšlení, tedy schopnost hluboce přemýšlet o tématu, otázce nebo myšlence, je dovednost, kterou je třeba procvičovat jako každou jinou. 

Když děti tráví hodně času čtením, posilují schopnost přemýšlet o něčem z jiného úhlu pohledu a řešit problémy za někoho jiného. Hledání řešení problému postavy pomáhá dětem přemýšlet o dalších problémech kolem sebe s podobnou rozlišovací schopností. 

Rozšíření slovní zásoby a zlepšení konverzačních dovedností
Čím více času děti tráví čtením textu, tím je pravděpodobnější, že se naučí nová slova. To platí jak pro knihy, které děti čtou samostatně, tak pro ty, které jim jsou předčítány nahlas. Čtení nahlas s dětmi ve skutečnosti umožňuje seznámit  je s obsahem, který může být nad jejich úrovní samostatného čtení, ale ne nad úrovní jejich zájmu.   

Předčítání dětem je skvělá cesta, jak si mohou osvojit novou slovní zásobu, ale také udržuje zájem mladších dětí o čtení obtížnějších textů. Zapojení dětí do konverzace o knize během čtení jim navíc pomáhá pochopit, jak o čtení mluvit, a dává jim slovní zásobu, aby si tyto typy konverzace mohly samy vyzkoušet.

Nové sociální dovednosti a nácvik univerzálních zkušeností
Informační texty nebo literatura faktu mají svou nepochybnou vzdělávací hodnotu. Ale právě čtení příběhů, beletrie, umožňuje rozvíjet a posilovat zcela jinou sadu dovedností. Když děti čtou o postavách, které milují, prožívají věci, kterými si jejich postavy procházejí, téměř jako by to byly ony samy. Zde vidíme obrovský důvod, proč je čtení důležité. 

Když čteme o určitém zážitku nebo činnosti, náš mozek se aktivuje tak, jako když tyto věci skutečně prožíváme. To znamená, že děti si mohou téměř nacvičovat prožívání určitých pocitů nebo možná i svých prvních zkušeností s empatií, což je učí, že si dokážou představit, jaké to je být v kůži někoho jiného.

Jak na čtení s radostí? 
Pro některé děti je čtení opravdu náročné. Když se čtení zdá těžké, je těžké si ho užít! Pomozme dětem najít lásku ke čtení pomocí několika těchto tipů: 

  • Čtěte nahlas všem dětem, malým i velkým! Poslouchat, jak dospělý čtete nahlas, jim pomáhá udržet si zájem o knihy s obtížnějším textem a ukazuje jim, jak by mělo čtení znít z hlediska plynulosti, vyjadřování a intonace. 

  • Čtěte knihy, které odrážejí zájmy dětí. Mohou to být knížky o sportu, umění, zvířatech, přírodě, cokoliv.  Je pravděpodobnější, že čtení děti nadchne, pokud je na téma, které milují. 

  • Pomozte čtenářům všímat si informací během čtení. Upozorňujte na nová slova a fráze nebo se jich zeptejte, co si myslí, že postava udělá dál, nebo jaké v nich daná věc vyvolává pocity.  

  • Zaujměte je čtením série. Jakmile zjistíte, co vaše děti zajímá, hledejte sérii, která se těmito tématy zabývá. Pokud najdete sérii, kterou vaše děti milují, budou se těšit, až si ji přečtou, aby mohly přejít k další! 

Jak to děláme my?  
Série knížek Tosamů učí děti nejen techniku čtení, ale navíc je koncipována tak, že rozvíjí přirozenou cestou všechny zmíněné oblasti: 

  • Příběhy skřítků Tosamů přibližují dětem mnohé situace z reálného života. Nutí děti k zamyšlení, rozvíjí empatii. 

  • Příběhy skřítků Tosamů pomáhají dětem přemýšlet a řešit problémy. Série má 60 různých příběhů, které rozvíjejí situace z reálného života. 

  • V jednotlivých knížkách jsou použita slova, která rozvíjejí jejich slovní zásobu. Navíc pracovní listy a další aktivity podporují jejich aktivní zapojení do běžného používání při mluvení.  

  • Při čtení jednotlivých knížek děti nacvičují, jaké je to být v kůži někoho jiného, prožívají pocity někoho jiného. 

  • Každý příběh má zápletku, každý příběh rozvíjí dovednost řešit problém. Šedesát příběhů během školního roku.