Dobrá škola musí mít motivované, oceňované a spokojené učitele, kteří na to nebudou sami

Učit ve škole není jen obyčejná práce. Je to profese, která vyžaduje jedinečnou kombinaci vášně a odhodlání. Učitelé hrají nezastupitelnou roli při formování budoucích generací. Učitelství patří mezi nejvlivnější a nejnáročnější profese – spojuje mentorství, inspiraci a společenský přínos. Učitelé musejí mít podporu a uznání.

Výuka, má-li být dobrá, vyžaduje velké emocionální úsilí. Učitelé budují vztahy se svými studenty, chápou jejich jedinečné potřeby, výzvy a potenciál. Jejich duševní investice je nezbytná pro vytvoření podpůrného vzdělávacího prostředí, ale může být také vyčerpávající. Vyžaduje proto flexibilitu a empatii.

Inovace, odpovědnost, empatie
Dynamická povaha výuky vyžaduje, aby učitelé neustále přizpůsobovali své výukové metody. Aby odpovídaly různým stylům učení a tempu žáků. Na rozdíl od mnoha jiných profesí se výuka musí denně opírat o kreativitu, inovativní plány hodin a o poutavé aktivity.  Učitelé mají obrovskou odpovědnost. A to nejen vůči žákům a škole, ale i vůči rodičům. Jejich výkon je pečlivě sledován. Nejsou to jen pedagogové, jsou to mentoři a poradci. Zabývají se intelektuálními, kognitivními, emocionálními a psychologickými záležitostmi svých žáků. Někteří žáci navíc čelí různým osobním problémům, které ovlivňují jejich učení. Učitelé se tak často ocitají v situaci, kdy žáky podporují nad rámec akademické výuky. To zahrnuje zejména naslouchání. Emoční námaha s tímto spojená je značná a vyžaduje vysokou míru empatie. 

Jak podporujeme své učitele?

  • Učitelství je tak náročné povolání, že je třeba jít daleko za hranice obvyklé praxe podpory učitelů.  
  • Neustále hledáme způsoby, jak učitele podporovat nejen profesně, ale i emocionálně. 

  • Oporou učitelů jsou psychologové, speciální pedagogové.  

  • Ve škole podporujeme kamarádství, pořádáme různé akce.  

  • Důležitý je pro nás humor a vědomí, že i my dospělí děláme chyby a naším cílem je se z nich poučit.  

  • Práce všech v týmu, nejen učitelů, si hluboce vážíme a umíme ji ocenit.

Nezůstat sám
Učitelství může být náročné, pokud v něm člověk zůstane sám. Silný pedagogický sbor, kde vládne důvěra, sdílení a podpora, je pilířem kvalitního vzdělávání. Spolupráce mezi učiteli není jen o výměně materiálů nebo tipů na výuku. Je o společném hledání smyslu, o sdílení emocí, radostí i frustrací.  Ve zdravém týmu je prostor pro otevřenost, humor a růst každého jednotlivce. V takovém prostředí mohou učitelé čerpat sílu, inspiraci i odolnost, kterou potřebují k tomu, aby mohli naplno předávat to nejlepší svým žákům. 
I učitelé se stále učí
Učení není jednosměrný proces. Každá třída, každá skupina žáků přináší nové pohledy, výzvy i otázky, které nutí učitele k neustálé sebereflexi. I učitelé se učí -  trpělivosti, schopnosti improvizovat, znovuobjevovat smysl svých předmětů i význam naslouchání.  Dětský pohled na svět může být osvěžující i inspirativní – často přináší upřímnost, tvořivost a schopnost klást otázky, které by dospělého nenapadly. Toto vzájemné obohacování je jedním z největších darů učitelské profese a zároveň připomínkou, že i učitel zůstává celoživotním studentem.