Přečíst si samostatně knihu pár týdnů po nástupu do první třídy? Žádný problém! Přináší to radost a motivaci
Naši prvňáčkové si v říjnu přečtou svoji první knihu. Díky unikátnímu výukovému systému, kterým je vedeme ke čtenářství, je pro ně čtení příjemná událost, která je nestresuje a která je motivuje. Zažívají radost z úspěchu a chtějí číst víc a víc. Jak to děláme?
Velkým konkurentem čtení jsou v dnešní době technologie. Digitální média poskytují dětem rychlé endorfiny — všechno je rychlé, barevné, dynamické. Děti mají přístup k obrazovkám často dříve, než mají příležitost získat návyk ke čtení.
To se pak přirozeně projeví jako obtíž se soustředěním. Pokud navíc rodiče doma sami příliš nečtou, děti nemají model, který by jim ukazoval, že čtení je přirozenou a příjemnou součástí života. Čtení je dětmičasto vnímáno jako úkol, ne jako radost. A právě to se snažíme změnit.
Vyvinuli jsme ucelený soubor šedesáti knížek, které děti nejen naučí číst, ale hlavně jim pomůžou si čtení zamilovat. V knihách se děti vydávají do země TOSAMIE. To je svět, kde se vše, co se vylije, samo usuší, co se rozbije, samo se spraví, a co se ztratí, samo se najde. Tento svět je dětem blízký, hravý a bezpečný.
Základem našeho konceptu je knížka. Poutavé příběhy a ilustrace plné detailů rozvíjejí dětskou fantazii. Děti se do příběhu ponoří — zapojují se, doplňují, představují si svět. Každé si mezi skřítky Tosamy najde svou oblíbenou postavu, se kterou se může ztotožnit.
Děti tyto knihy čtou tam, kde se cítí dobře — na zemi, v sedě, na koberci, někdo rád leží. Právě to, že čtení spojujeme s pohodou, posiluje pozitivní emoce. Svou první knížku si děti přečtou v říjnu, tedy asi měsíc po nástupu do školy. Využíváme jejich přirozenou motivaci — touhu učit se, být samostatný a sdílet zážitky. Každé dítě navíc čte individuálně, bez porovnávání s ostatními.
Unikátní tříúrovňový systém umožňuje všem dětem číst tentýž příběh, na úrovni, která odpovídá jejich schopnostem. Začínající čtenář má krátké texty složené jen z písmen, která už umí. Pokročilejší čtenář už zvládne delší věty, které obsahují i některá nová písmena. A pokročilý čtenář čte souvislejší text, kde je vyšší obtížnost. Každé dítě má úspěch.
Celý systém stojí na jednoduché myšlence: Když dítě zažívá pozitivní emoce při čtení, roste jeho sebevědomí. To vede k radosti. Z radosti se postupně stává návyk. Tyto čtyři pilíře se navzájem podporují a vytvářejí dlouhodobě fungující motivaci ke čtení.
Navíc se zapojuje rodina - dítě si může knížku vzít domů, ukázat ji, přečíst rodičům. Vytváří si návyk každodenního čtení a učí se u knížky relaxovat.
Souběžně se čtením knížek probíhá nácvik techniky. Využíváme analyticko-syntetickou metodu a pracujeme i s mnoha dalšími vlastními materiály — pracovními listy, domácími úkoly, testovými materiály i podporou pro slabší čtenáře.
Důležité je, že radost z čtení jde vždy lehce napřed. Děti chápou, že když se naučí nové písmenko, otevře se jim cesta k další knížce. A to je nesmírně motivující.
Koncepci čtení s Tosamy jsme sedm let ověřovali v praxi. A co je krásné — děti se během tohoto ověřování staly našimi spoluautory. Příběhy vystihují situace z reálného života a pomáhají s rozvojem empatie, sociálních dovedností a schopnosti řešit problémy. Humor a hravost posilují pozitivní vztah ke knize.
S Tosamy jde čtení opravdu samo!

Kdo knihy pro děti vytváří?
Veronika Volhejnová je zkušenou překladatelkou a autorku dětských knih, dlouhodobě se věnuje literatuře pro děti. Přeložila stovky titulů z angličtiny a její tvorba pomáhá rozvíjet dětské čtenářství, fantazii i vztah ke knihám. Její kniha Případ školníkova kocoura se stala vítězným textem literární soutěže Albatrosu a potvrzuje její cit pro jazyk, humor i dětský svět. Její překlady znají české děti například díky Deníkům malého poseroutky od Jeffa Kinneyho.

