Předškoláci a prvňáčci – jak jim pomoci správně vnímat a organizovat si čas?
U malých předškolních dětí se čas v podstatě dělí na dvě doby - teď a kdykoli jindy. I to jim stačí na to, aby zjistily, jak předvídat a plánovat, co přijde dál. Jak jim v tom pomoci? Do jejich rozvrhu se toho musí vejít hodně – škola, domácí úkoly, zájmy a kroužky, čas pro hraní, čtení nebo odpočinek. V organizování času je můžeme podpořit a ukázat jim strategie efektivního time managementu.
Mluvte o měnících se ročních obdobích, ukazujte konkrétní věci
Roční období jsou abstraktní pojmy a předškoláci velmi konkrétní myslitelé. Pozorujte s nimi v průběhu ročních období strom, ať děti vidí vývoj - zelené listy, které zčervenají, zhnědnou, opadají a znovu vyrostou. Toto je hmatatelné znázornění plynutí času, kterému i malé děti rozumí.
- Pozorováním vzorců v přírodě a ve svém každodenním životě malé děti intuitivně chápou pojem času a to, jak v něm lze vytvořit řád.
- Choďte s dětmi do přírody nebo doma třiďte rodinné fotografie podle ročních období.
Vytvořte obrázkový rozvrh
Jako dospělí používáme aplikace a kalendáře, aby nám připomněly, co bychom měli dělat a kdy. V předškolním světě můžeme použít různé obrázky – jablko na svačinu, knihu pro čtení, kartáček na zuby apod.
-
I když předškolní děti nevědí přesně, v kolik hodin svačí, uvidí, že to přijde, a kdy v rámci dne to bude. Dává jim to uklidňující pocit pořádku a předvídatelnosti.
Děti milují rutiny a opakování. -
Vytvořte dětem grafy ranních rituálů nebo rituálů před spaním. Nechte je, aby si jednotlivé kroky samo kontrolovalo. Je to důležitá lekce, jak rozdělit větší práci na menší, lépe zvládnutelnou.


Udělejte z práce zábavu
Vytvořte seznam domácích prací, které mohou děti dělat. Kdykoli dítě nějaký úkol splní, může ho označit nálepkou. Kdo má na konci týdne, nejvíc nálepek, bude odměněn.
- Nastavte časovač na 5 minut a nechte děti v domácnosti sbírat různě „zatoulané“ předměty denní potřeby. Vítězem se stává ten, kdo jich nasbírá nejvíc a vrátí je na jejich správná místa.
-
Po večeři vyhlašte desetiminutový úklid. Nastavte časovač a nechte členy rodiny, aby se rozptýlili po domě a uklízeli denní nepořádek.
-
Jmenujte někoho, kdo bude inspektorem. Tato osoba, vyzbrojená košem na prádlo, se potuluje po domě a ukládá zatoulané věci do „vězení“ (koše). Chcete-li uvolnit předmět, jeho majitel (včetně mámy a táty!) musí udělat nějakou práci.
Procvičte si čekání
Řízení času s sebou nese schopnost oddálit uspokojení, což je mimo jiné dovednost spojená s lepšími studijními návyky a známkami. Abychom posílili schopnost time managementu, je dobré vymýšlet situace, které vyžadují, aby děti čekaly na něco, co chtějí.
-
Oddalujte radost, přidejte těšení. Pokud touží po nějaké hře, naplánujte ji na víkend, nikoli na následující den. Dny volna označte v kalendáři a s tím, jak se akce blíží, se víc a víc těšte. To dětem dává představu o tom, jaké to je něco odložit - a pozitivní zkušenost, kterou si s tím mohou spojovat.
-
Podobně můžeme nakládat s výlety nebo narozeninami. O výletech a akcích mluvte s předstihem, těšte se společně.
-
Povzbuďte dítě, ať si vede seznam svých přání k narozeninám.
-
I zasazení rostliny, její zalévání a sledování, jak pomalu roste a kvete, učí umění trpělivosti.

Použijte vizuální časovač
Abyste svým prvňáčkům pomohli pochopit, kolik času zbývá na dokončení úkolu, použijte vizuální časovač jako je kuchyňská minutka, na které vidíme, jak ubíhá čas a kolik ho zbývá. Když děti vidí, jak čas doslova ubíhá, může jim to pomoci, aby se přizpůsobily.
-
Odměňujte dítě za splnění časového limitu třeba nálepkami, nasbírané nálepky proměňte o víkendu ve speciální odměnu – společně strávený čas, kino, deskovku. Cílem je pomoci dětem řešit jejich úkoly efektivněji a zároveň jim pomoci si lépe uvědomit čas.
Ujasněte si důsledky
Žáci na základních školách by měli nést odpovědnost za své vlastní úkoly a musí pocítit následky, když ho nesplní. Neomlouvejte své dítě sami, že něco neudělalo. Podpořte ho, aby vysvětlilo učiteli, co se pokazilo, a jak se plánuje příště problému vyhnout.