Proč vzdělávání není učení se faktů?
Většina z nás se nejspíš shodne, že v dnešním složitém a rychle se měnícím světě by bylo krátkozraké spoléhat se po zbytek života jen na faktické znalosti, které se děti naučí v klasickém vzdělávacím systému. S pouhým memorováním znalostí a učení se faktům si v současné době nevystačíme. Co se tedy děti potřebují ve škole naučit a dozvědět, aby naplno využily svůj potenciál a ve svém dalším, nejen profesním, životě uspěly?
Skutečná podstata vzdělávání
Tradiční vzdělávací systém je založený na pasivním příjmu vědomostí. Děti ve škole poslouchají výklad učitele nebo učitelky, který se naučí nazpaměť a pak ho během zkoušení zopakují. Učit se fakta je do určité míry nezbytné, potřebujeme mít „znalostní základnu“, na které můžeme dál stavět. Ale kdybychom zúžili celé vzdělávání jen na znalost faktů a dat, nedali bychom dětem příležitost, jak se ve škole připravit na praktický život. V něm budou děti potřebovat kriticky myslet, analyzovat, vyvozovat závěry, spolupracovat, hledat a nacházet řešení.
Jak přemýšlet o vzdělávání jinak
Podle řady pedagogických odborníků by školy v 21. století měly vyučovat především kritické myšlení, komunikační schopnosti, spolupráci a tvořivost (tedy takzvané „the four Cs” – critical thinking, communication, collaboration, creativity). Do budoucna bude tedy stěžejní zaměřit se na univerzálně využitelné schopnosti – především na schopnost vyrovnávat se se změnami, učit se nové věci nebo poradit si i v obtížné situaci s klidem a rozvahou. A právě na rozvoj těchto měkkých dovedností se v PED Academy zaměřujeme v předmětu ROZDĚL. Děti se v rámci něj učí prezentovat, vyhledávat a zpracovávat informace, pracovat v týmu i samostatně, a především diskutovat, tedy zvládnout logickou a pohotovou argumentaci.
Rozvoj kritického myšlení
Studenti v rámci předmětu debatují a analyzují informace, hodnotí jejich relevanci a spolehlivost a na jejich základě pak dělají informovaná rozhodnutí. Učení se faktům je tedy jen prvním krokem – důležité je, jak s těmito fakty dál pracujeme a jak je dokážeme použít v praxi.
Spolupráce a komunikace
Děti vedeme k tomu, aby dokázaly samostatně a smysluplně diskutovat a nebály se vyjádřit svůj názor. Je důležité, aby zvládly přesně a výstižně formulovat myšlenky a zároveň byly schopny pracovat v týmu a sdílet své znalosti s ostatními. K tomu se musejí naučit správně strukturovat věty, rozvíjejí aktivní slovní zásobu a komunikační pohotovost. Aby se tak stalo, je důležité, aby dostaly příležitost si tyto dovednosti prakticky vyzkoušet během veřejných soutěží a diskuzí.
Kreativita a řešení problémů
V dnešní době překotného technologického pokroku se snažíme děti připravit na svět, který ještě neexistuje. Aby v něm dokázaly co nejlépe obstát, budou si muset poradit s řadou nepředvídatelných situací. Naším úkolem je proto seznámit děti s rozmanitými přístupy, jak kreativně řešit i složité problémy a výzvy a podpořit jejich tvořivost a vytrvalost. V budoucnu totiž uspěje jen ten, kdo se rychle dokáže adaptovat na nové technologie, pracovní podmínky i společenské změny.
Umět se učit celý život
Co by tedy vzdělávání mělo studentkám a studentům zajistit? V PED Academy jsme přesvědčeni, že by to kromě znalosti faktů měly být hlavně kvalitní základy, ze kterých vyroste spokojený a úspěšný člověk, připravený se vzdělávat a učit celý život. S tímto přístupem pak bude pro děti snadné umět flexibilně reagovat na měnící se prostředí a při tom si zachovat svou jedinečnost a vlastní integritu.
