Školní psycholog a metodik prevence jsou zásadní články školního týmu. Proč je na školách potřebujeme?
Škola je prostředí, kde se děti učí nejen vědomostem, ale také spolupráci, řešení konfliktů a hledání své vlastní cesty. Je proto velkým přínosem, když ve školním týmu působí psycholog a zároveň metodik prevence.
Obě role se navzájem doplňují a společně tvoří oporu pro děti, rodiče i učitele v různých situacích, které v životě přirozeně nastávají. Jak konkrétně tyto dvě profese ve škole pomáhají a proč jsou důležité?
Podpora dětí
Učitel často vidí dítě jen v kontextu vyučování. Psycholog a metodik prevence přinášejí jiný pohled – mají možnost jinak nahlížet na vztahy ve třídě, znají chování dětí i v jiných situacích. Mohou učiteli nabídnout tipy, jak řešit konkrétní problémy. Jsou tak skvělými partnery, kteří učiteli ulehčí každodenní práci.
Most mezi školou a rodinou
Psycholog i metodik prevence mohou rodičům nabídnout konzultaci, poradit jim, jak dítě podpořit, a zároveň tlumočit zkušenosti ze školy. To vše posiluje důvěru a spolupráci mezi rodinou a školou. Rodiče jsou ovšem nepostradatelnými partnery. To oni jsou při studiu hlavními motivátory, podporují svoje děti v samostatnosti a soustředění a jsou tou nejzásadnější citovou oporou.
Když se role psychologa a metodika prevence propojí, škola má k dispozici odborníka, který dokáže nejen reagovat na už vzniklé problémy, ale hlavně jim umí předcházet. Programy prevence, podpora zdravých vztahů ve třídě a otevřená komunikace pomáhají dětem cítit se ve škole bezpečně a respektovaně.